گزارش پیش رو شامل اطلاعات آماری از نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران، تا پایان تیر ماه ۱۴۰۴ است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری، نقض حقوق بشر و همین طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان است.
این گزارش، با توجه به اخباری که توسط فعالان حقوق بشر و یا از طریق سایر رسانه های مورد تائید حقوق بشر در ایران، منتشر شده تنظیم گردیده و آمار و ارقام از نقض فاحش حقوق پیروان سایر ادیان در ایران، به مراتب بیش از این تعداد است.
نکته؛ به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی برای مدافعان حقوق بشر از سوی حکومت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
بهائیان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، از منظر حکومت جمهوری اسلامی، دیانت بهایی (فرقه ضاله ) تلقی میشود اما شهروندان بهائی به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون، بهائیان به طور سیستماتیک از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند. ممانعت از کسب و کار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، نوید تشکر، شهروند بهایی، ساکن استان اصفهان، توسط نیروهای امنیتی در آن شهر، دستگیر و برخی لوازم شخصی وی توقیف شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۴ تیر ماه ۱۴۰۴، نویان حجازی، شهروند بهائی، ساکن شهرستان جویبار از توابع استان مازندران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برخی لوازم شخصی وی توقیف شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲ تیر ماه ۱۴۰۴، آرمان نیک آئین، شهروند بهائی، ساکن جزیره قم در شهر شیراز مرکز استان فارس، توسط ماموران امنیتی در آن شهر، دستگیر و برخی لوازم شخصی وی توقیف شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱ تیر ماه ۱۴۰۴، ایمان رحمت پناه، شهروند بهائی، ساکن شهر شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از توقیف برخی لوازم شخصی اش به بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان فارس، منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۴ تیر ماه ۱۴۰۴، نازنین عابدینی، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائمشهر از توابع استان مازندران، توسط نیروهای امنیتی در آن شهرستان، بازداشت و پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی اش به بازداشتگاه منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۷ تیر ماه ۱۴۰۴، مهیار میبدی، شهروند بهائی ساکن شهرستان رفسنجان از توابع استان فارس، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی اش به بازداشتگاه منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۷ تیر ماه ۱۴۰۴، صهبا محمدی، ۲۵ ساله، شهروند بهایی ساکن شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی، در پی یورش ماموران امنیتی(اداره اطلاعات) به منزل وی در آن شهر، دستگیر و پس از تفتیش منزل و توقیف لوازم شخصی اش به بازداشتگاه منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۴، راکوئل عطائیان، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائمشهر از توابع استان مازندران، در پی یورش ماموران امنیتی(اطلاعات سپاه پاسداران) به منزل وی، پس از تفتیش و توقیف برخی لواز شخصی اش، دستگیر شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۴، سهیل حقدوست، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائمشهر از توابع استان مازندران، توسط نیروهای امنیتی در آن شهرستان، دستگیر و برخی لوازم شخصی وی هم توقیف شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۷ تیر ماه ۱۴۰۴، مهران دستورنژاد، شهروند بهائی، در شهرستان مرودشت، توسط ماموران امنیتی ـ انتظامی، دستگیر و از حقوق اولیه یک متهم برای تماس با خانواده و یا دسترسی به وکیل مورد تائید خود، محروم شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۴، لوا صمیمی، شهروند بهائی و همسر نویان حجازی، ساکن شهرستان جویبار از توابع استان مازندران، وقتی که برای ملاقات با همسرش ـ نویان حجازی به بازداشتگاه «شهید»کچویی شهر ساری مراجعه کرده بود در مقابل آن بازداشتگاه توسط ماموران امنیتی ـ انتظامی، دستگیر شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۴، کیوان دهقانی به همراه فرزندش ـ لوا دهقانی، از شهروندان بهائی ساکن استان اصفهان، پس از احضار به اداره نظارت و پیگیری وزارت اطلاعات در آن استان، تحت بازجویی قرار گرفتند. محور این بازجویی در خصوص اعتقادات این افراد به دیانت بهایی و سایر فعالیتهای اجتماعی آنها بود چون در تاریخ ۱۶ آذر ماه و ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۳، منزل این خانواده بهایی، تفتیش و برخی لوازم شخصی از قبیل گوشی های تلفن همراه این افراد توقیف شده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۴، نوید تشکر، شهروند بهایی محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی(دستگرد) استان اصفهان، پس از طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۴، شیدا روحانی، شهروند بهایی، محبوس و بلاتکلیف در بازداشت موقت، علیرغم گذشت مدتی قابل توجه از تاریخ دستگیری و طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام، از حق آزادی با تودیع قرار وثیقه و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم شده است.
| ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
| ۱ | بازداشت | ۱۱ |
| ۲ | توقیف لوازم شخصی | ۱۱ |
| ۳ | بازجویی | ۱۳ |
| ۴ | منع دسترسی متهم به وکیل مورد تائید خودش در مرحله بازجویی | ۱۱ |
| ۵ | ممانعت از تماس متهم با اعضای خانواده در دوران بازجویی | ۱۱ |
| ۶ | یورش به منازل شهروندان | ۱۰ |
| ۷ | ممانعت از ملاقات متهم به خانواده | ۱ |
| ۸ | احضار تلفنی به اداره اطلاعات | ۲ |
| ۹ | تفتیش عقیده | ۱۳ |
| ۱۰ | تهدید به پرونده سازی | ۲ |
| ۱۱ | آزادی با تودیع قرار وثیقه | ۱ |
| ۱۲ | تشکیل جلسه بازپرسی | ۱۱ |
| ۱۳ | تفهیم اتهام در مرحله بازپرسی | ۱۱ |
| ۱۴ | بلاتکلیفی متهم در بازداشت موقت | ۱ |
| ۱۵ | ممانعت از آزادی متهم با تودیع وثیقه علیرغم اتمام بازجویی ها | ۱ |
| جمع کل موارد | ۱۱۰ | |
اهل سنت
اهل سنت، خواستار امنیت هستند و انتظار دارند که آزادی مذهبی آنها هم مراعات شود و این خواسته تک تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت بتوانند آزادانه نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی و خواستهای زیاده خواهانه ای نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود. زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذارنند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان را مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۴۰ سال گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۴، عمر محمدی، شهروند اهل سنت، نویسنده، شاعر و از فعالان فرهنگی اهل اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، توسط ماموران امنیتی دستگیر شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۴، عبدالوهاب پسند، اهل شهر پیشین از توابع شهرستان راسک و شهروند اهل سنت، محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی زاهدان، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. آزادی عبدالوهاب پسند با تودیع قرار وثیقه و در حالی که این شهروند اهل سنت مدت ۲۶۸ روز را در بازداشت و بلاتکلیفی بسر برد صورت گرفت.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۴، مولوی فضل الرحمن کوهی، شهروند اهل سنت و زندانی عقیدتی محبوس در زندان وکیلآباد(مرکزی) مشهد، به مرخصی اعزام شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۷ تیر ماه ۱۴۰۴، ماموستا برزان ملکی، شهروند اهل سنت، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط قاضی شعبه دادگاه ویژه روحانیت استان همدان، به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و خلع دائم لباس روحانیت، محکوم شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۴، مولوی فتحی محمد نقشبندی، شهروند اهل سنت و زندانی عقیدتی محبوس در زندان(مرکزی) وکیل آباد مشهد، به مرخصی اعزام شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۴، مولوی نواز دهانی، شهروند اهل سنت، ساکن روستای ملکآباد از توابع بخش آشار در شهرستان مهرستان، با توجه به گذشت مدتی قابل توجه از تاریخ دستگیری با وضعیت بلاتکلیف در بازداشت موقت بسر می برد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۴، مولوی نواز دهانی، شهروند اهل سنت، محبوس و بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره کل اطلاعات سپاه پاسداران در شهر زاهدان، پس از طی مراحل بازجویی ها، آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنج شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۴، حافظ عبدالقهار میربلوچزهی، شهروند اهل سنت، با دریافت تماس تلفنی به دادگاه ویژه روحانیت در شهر مشهد، احضار شد. از حافظ عبدالقهار میربلوچزهی، خواسته شده بود تا در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۴، برای دفاع از خود در برابر اتهام منتسبه در شعبه دادگاه ویژه روحانیت مشهد، حاضر شود.
| ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
| ۱ | بازداشت | ۱ |
| ۲ | بازجویی | ۱ |
| ۳ | تفتیش عقیده | ۱ |
| ۴ | ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مرحله بازجویی | ۱ |
| ۵ | ممانعت از تماس تلفنی یا ملاقات متهم با خانواده اش در مرحله بازجویی | ۱ |
| ۶ | آزادی با تودیع قرار وثیقه | ۲ |
| ۷ | تفهیم اتهام | ۲ |
| ۸ | اعزام زندانی اهل سنت به مرخصی | ۲ |
| ۹ | محاکمه | ۲ |
| ۱۰ | صدور حکم حبس تعزیری | ۱ |
| ۱۱ | صدور حکم خلع لباس روحانیت | ۱ |
| ۱۲ | بلاتکلیفی متهم در بازداشت موقت | ۲ |
| ۱۳ | احضار تلفنی به داگاه | ۱ |
| جمع کل موارد | ۱۸ | |
مسیحیان
مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. شهروندان مسیحی با عناوین (جاسوسی) و یا (ارتباط با اسرائیل) محکوم میشوند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل شدند. رهبران کلیساها، پس از دستگیری با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند. صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد. با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۴، مهران شاملویی، متهم عقیدتی و نوکیش مسیحی، در فرودگاه «هاشمی نژاد» شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی، توسط ماموران امنیتی ـ انتظامی، دستگیر شد. این نوکیش مسیحی، پیشتر به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۴، مهران شاملوئی، نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی، پس از طی مراحل اداری پرونده قضایی اش، برای تحمل حبس تعزیری از شهر مشهد به زندان تهران بزرگ، منتقل شد.
| ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
| ۱ | بازداشت برای تحمل دوران حبس تعزیری | ۱ |
| ۲ | آغاز دوران محکومیت حبس | ۱ |
| ۳ | انتقال به زندان | ۱ |
| جمع کل موارد | ۳ | |
سایر پیروان ادیان
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان عرفانهای نوظهور و یا نحله های فکری ـ عقیدتی جدید در ایران است.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۴، عماد افتتاحی، امین اکبری، سید یحیی ترحمی، قاسم حاتمی، علیرضا سلیم کاویانی، سجاد رضوان، محمدکاظم فتحی، محمدحسین نظرنژاد و یک فرد«هویت نامشخص»، جملگی افراد از دگراندیشان مذهبی و از پیروان جریان یمانی، با وضعیت بلاتکلیف در زندان(مرکزی) وکیل آباد شهر مشهد بسر می برند. این متهمان عقیدتی، بیش از ۲ ماه از تاریخ دستگیری آنها گذشته و قطعا این افراد مراحل بازجویی و بازپرسی به پرونده های خود را پشت سر گذاشته اند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، از روز دوشنبه ۲ تیر ماه ۱۴۰۴، دستکم ۳۵ تن از شهروندان بهایی، ساکن استانهای تهران و فارس، پس از احضار به نهادهای امنیتی از قبیل ادارات نظارت و پیگیری وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران و حفاظت اطلاعات فراجا«نیروی انتظامی» تحت بازجویی قرار گرفتند.
| ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
| ۱ | بلاتکلیفی متهمان در بازداشت موقت | ۹ |
| ۲ | محرومیت متهمان از حق آزادی با تودیع وثیقه با مبلغ مناسب | ۹ |
| ۳ | عدم برگزاری جلسه دادرسی | ۹ |
| ۴ | بازجویی | ۹ |
| ۵ | تشکیل جلسات بازپرسی | ۹ |
| ۶ | تفهیم اتهام در مرحله بازپرسی | ۹ |
| ۷ | احضار | ۳۵ |
| ۸ | تفتیش عقیده پس از احضار به نهادهای امنیتی | ۳۵ |
| ۹ | تهدید به پرونده سازی قضایی بر علیه شهروندان | ۳۵ |
| ۱۵۹ جمع کل موارد | ||

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.