۱۴۰۴ مهر ۷, دوشنبه

سقوط سیستم آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی

سقوطِ آموزش: چگونه نظام آموزشی پس از انقلاب از مسیر علم دور شد

پس از انقلاب ۱۳۵۷، نظام آموزشی ایران مسیری متفاوت از اهداف علمی و توسعه‌ای طی کرد. به جای تقویت مهارت‌های علمی، دانشگاه‌ها و مدارس به ابزار تبلیغ و کنترل ایدئولوژیک بدل شدند. نتیجه؟ فرار مغزها، کاهش کیفیت علمی و نسلی که بیشتر از پرسش، تمرین اطاعت آموخته است.

۱. اسلامیزه‌سازی برنامه‌های درسی

محتوای کتاب‌ها و سرفصل‌ها از همان ابتدا بازنویسی شد تا همسو با ایدئولوژی باشد. علم، تاریخ و حتی ادبیات در قالبی تبلیغاتی ریخته شد.

به‌جای پرورش ذهنِ پرسشگر، آموزش در ایران به تمرینِ پاسخ‌گویی مطابق روایت رسمی بدل شد.

۲. پاک‌سازی اساتید و دانشجویان

اخراج‌ها و محدودیت‌ها دانشگاه را از تجربه و اندیشه‌های متنوع خالی کرد. دانشگاه دیگر مرکز آزاداندیشی نبود؛ بلکه به میدان آزمون وفاداری سیاسی بدل شد.

۳. نابرابری و خصوصی‌سازی

سیاست‌های اقتصادی باعث شدند آموزش عمومی تضعیف شود و آموزش باکیفیت به کالایی لوکس بدل گردد. شکاف طبقاتی در آموزش، فرصت برابر را نابود کرد.

۴. آموزش دشمن‌سازی

کتاب‌های درسی سرشار از تصویرسازی‌های جنگی و دشمن‌محور شدند. دانش‌آموز نه شهروند نقاد، بلکه سرباز آماده فرمان دیده شد.

۵. بحران‌های اخیر

ماجرای کرونا و حملات به مدارس دخترانه ضعف و ناکارآمدی را آشکارتر کرد. پاسخ‌گویی شفاف و راه‌حل‌های واقعی جایش را به انکار و بی‌تفاوتی داد.

۶. نتیجه‌گیری

آموزش و پرورش پس از انقلاب به جای تقویت جامعهٔ علمی و توسعه، در خدمت سیاست و ایدئولوژی قرار گرفت. بازگرداندن آزادی علمی و برابری آموزشی، تنها راه خروج از این بن‌بست تاریخی است.

منابع:
  • مطالعات انتقادی درباره اسلامیزه‌سازی در دانشگاه‌های ایران
  • گزارش‌ها درباره پاک‌سازی و محدودیت‌های دانشگاه
  • تحقیقات بین‌المللی درباره نابرابری آموزشی در ایران
  • گزارش‌های حقوق بشری درباره حملات به مدارس دخترانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

مرگ مشکوک خسرو علیکردی؛ «دوربین‌ها را بردند و گفتند بگویید سکته کرده»

مرگ مشکوک خسرو علیکردی؛ «دوربین‌ها را بردند و گفتند بگویید سکته کرده» ایران‌وایر به‌طور اختصاصی به متن یک نا منبع: ایران‌وایر

پست های جالب